• IMG_5294
  • IMG_5288
  • IMG_5366
  • IMG_5368
  • IMG_5333
  • IMG_5306
  • IMG_5378
  • IMG_5310
  • IMG_5364
  • IMG_5370
  • IMG_5336
  • IMG_5324
  • IMG_5382
  • IMG_5327
  • IMG_5365
  • IMG_5309
  • IMG_5377
  • IMG_5296
  • IMG_5375
  • IMG_5362
  • IMG_5311
  • IMG_5313
  • IMG_5312
  • IMG_5338
  • IMG_5341
  • IMG_5340
  • IMG_5339
  • IMG_5315
  • IMG_5316
  • IMG_5317
  • IMG_5345
  • IMG_5351
  • IMG_5343
  • IMG_5355
  • IMG_5342
  • IMG_5360
  • IMG_5349
  • IMG_5350
  • IMG_5348
  • IMG_5347
  • IMG_5346
  • IMG_5358
  • IMG_5359
  • IMG_5357
  • IMG_5353
  • IMG_5352
  • IMG_5323
  • IMG_5322
  • IMG_5321
  • IMG_5320
  • IMG_5386
  • IMG_5361
  • IMG_5384

Renault Clio V6 Phase II

Renault
€ 64.000,00
  • Bouwjaar 2003
  • KM-stand ca. 15.500 KM
  • Motor Handgeschakeld
  • Brandstof Benzine

De RenaultSport afdeling tovert in 1998 samen met Tom Walkinshaw racing de standaard clio van een kleine, voorwielaangedreven auto met de motor gewoon voorin, in een allesverscheurende achterwielaangedreven supersportauto met middenmotor.

Het recept van de RS V6 is typisch Renault. Het werkte bij de moddervette Renault 5 Turbo uit de jaren 80 en heeft ook diverse Alpines tot succesvolle machines gemaakt.

In 1998 toont Renault deze ultieme clio V6 Phase I als concept in Parijs.

Vervolgens wordt er eerst een raceversie gebouwd.

De Clio V6 Trophy waarmee geraced wordt in de V6 trophy series als

opvolger van de RenaultSport Spider Trophy series nu beter bekend als de Europese Clio cup.

Phase II 

Tijdens de introductie van de 2e generatie Clio V6 in het zuiden van Frankrijk laat een topfunctionaris van Renault weten dat de relatie met Tom Walkinshaw Racing is verbroken. TWR kon niet meer voldoen aan de eisen van het Renault concern.

Mede door de sportieve successen in de Europese Clio V6 Cup en de goede verkoop resultaten van de eerste serie Sport V6 is er ruimte voor een tweede generatie van deze Super Clio. De 2e generatie Clio V6 is een product van Renault Sport zelf en wordt gebouwd in de Alpine-Fabriek in Dieppe (Frankrijk)

Qua model en motorisering verschilt de nieuweling op het eerste gezicht niet veel van zijn voorganger. Uiteraard zijn er de andere voorbumper, grille, motorkap en koplamen met Xenonverlichting. In de wielkasten vind je nu 18-inch OZ superturismo velgen met daarop speciaal voor de Clio V6 ontwikkelde Michelin Pilot Sport banden. Voor in de maat 205/40 achter:245/40. die bijdragen aan het iets verbeterde rijgedrag van de tweede generatie. Meest in het oogvallende veranderingen op de kont zijn de andere achterlichten en verlengde dakspoiler. Ook het interieur gaat met zijn tijd mee. Een nieuw dashboard en stuurwiel. De stoelen, leer/alcantara, zien er ongeveer hetzelfde uit. De aluminium afwerking van versnellingspookknop, pedalen en drempels met RenaultSport logo accentueren het sportieve uiterlijk dat we al kennen van de eerste generatie. Die aanblik wordt echter wel extra onderstreept door het terugkeren van de carosseriekleur op het stuur, de sierranden van het dashboard en de middentunnel.

Om de passie en het rijplezier te verhogen en de auto veiliger rijgedrag te geven is de tweede generatie flink onder handen genomen door RenaultSport. De dwars achter de voorstoelen geplaatste middenmotor is ingrijpend veranderd. Het vermogen stijgt van 230 naar 255 pk bij 7.150 RPM. Het koppel blijft ongewijzigd op 300Nm. Cijfers die niet alleen duidelijk maken dat deze clio nog steeds een duivel is, maar ook dat hij flink op toeren gehouden moet worden.

Het inlaattraject tot de verbrandingskamers is hiervoor flink gewijzigd. Het bovenste deel van de motor, vanaf luchtinlaat tot verbrandingskamers is volledig vernieuwd. Het luchtfilter heeft nu een inhoud van 11,5 liter. Dat is bijna tweemaal zoveel als in het vorige model. Een gemotoriseerd smoorklephuis geeft 40% winst bij de venturi. Nokkenassen met vergrote lichthoogtes zorgen voor een hogere vullingsgraad. Kleppen, klepzittingen en de inlaatpoorten zijn opnieuw ontwikkeld om de interne aërodynamica te verbeteren. Andere klepveren zorgen voor optimale controle van de klepbewegingen. De benzinetoevoer is aangepast. Ook dat is te merken. Op het circuit halen we een brandstofverbruik van 1 op 4. Op straat loopt de Clio 50% ’zuiniger’. Maar daarover mag je niet zeuren als je topprestaties wilt.

Een flinke bijdrage aan die topprestaties geeft ook de verbeterde 6-versnellingsbak. De overbrengingsverhoudingen sluiten beter op elkaar aan dank zij gebruik van speciale tandwielen voor de eerste twee versnellingen. Een tandwiel voor een korte derde versnelling zorgt ervoor dat de V6 ook in die gang heel veel trekkracht vertoont. De bediening van de bak is nog sportiever dan in de vorige generatie. Verbetering van de voor- en achtertreinen en stijvere ophanging zorgen voor meer stabiliteit in bochten en grotere controle over rolneigingen van de carrosserie. De auto is koersvaster geworden door een met 23 mm vergrote wielbasis. Voor de achtertrein is zelfs een geheel nieuw subframe ontwikkeld. De bevestigingspunten van de dwarsarm en reactiestang zijn gewijzigd en versterkt. Hetzelfde geldt voor de montage van de schokdempers. De vering is stijver geworden. Ook aan de voorkant is de vering strakker geworden. Bovendien is een extra stevige stabilisatorstang gemonteerd. De spoorbreedte is met 33 mm toegenomen.

Al die aanpassingen dragen bij aan een verbeterd rijgedrag. De nieuwe generatie heeft een vriendelijker rijgedrag. Hij is vergevingsgezinder. Dank zij de verbeteringen aan het onderstel kunnen de grenzen worden verlegd. Deze versie is makkelijker te corrigeren. Zoals reeds gezegd leveren ook de nieuwe Michelinsloffen een flinke bijdrage aan de betere wegligging. Op het circuit kwam met name de nieuwe 6-bak zeer tot zijn recht. Wil je echter de gang erin houden dan moet je wel zorgen dat de V6 op toeren blijft. Onderin en in het midden van het toerengebied neemt de V6 niet zo gretig op als bovenin.We hebben echter ook gezien dat dit mooie product van Renault Sport met al zijn verbeteringen een auto blijft die je in de gaten moet blijven houden.

(Bron: www.cliov6register.nl)

 

Modificaties:

Sportuitlaat (Orginele uitlaat aanwezig)

Spacers

 

Bijzonderheden:

Distributieriem en waterpomp vervangen op 20-10-2016 bij 14.600 km

Technische specificaties

  • Limited Edition Info
    • Auto nummer 302
    • Productie aantal 1.309
  • Motor en aandrijving
    • Acceleratie 5,8 sec
    • Top snelheid 245 km/h
    • Aantal versnellingen 6
    • Turbo Nee
    • Aandrijving Achterwielen
    • Transmissie Handgeschakeld
    • Koppel 300 Nm bij 4.650 rpm
    • Aantal cilinders 6
    • Motor inhoud 2.946 cc
    • Vermogen PK/KW 255 Pk / 187 Kw bij 7.150 rpm
  • Carrosserie
    • Maat Velgen 18 inch
    • Aantal zitplaatsen 2
    • Carrosserie kleur Gris Titane (met vernislaag)
    • Carrosserie Hatchback
    • Aantal deuren 3
    • Gewicht ledig voertuig 1.375 Kg
  • Overige
    • Indicatieve catalogusprijs € 52.000,00
    • Modificaties Ja, sportuitlaat en spacers
    • Aantal eigenaren 4
    • Land eerste registratie Duitsland
    • Tellerstand oordeel RDW nvt
    • BTW verrekenbaar Nee
Accessories & Options
    • Lederen interieur
    • Boardcomputer
    • Audio Systeem
    • ABS
  • Onderhoud
    • Laatste onderhoudsbeurt door Universeel bedrijf
    • Datum laatste onderhoudsbeurt 20-10-2016
    • Km stand laatste onderhoudsbeurt 14.600 Km
    • Onderhoudsboekje aanwezig Ja
  • Disclaimer
    • Disclaimer Deze autogegevens is door Limited Cars / HH BV. met de grootste zorg samengesteld, doch, aanvaart Limited Cars / HH BV. geen enkele aansprakelijkheid ten aanzien van mogelijke onjuistheden van het getoonde. Limited Cars / HH BV. behoudt zich het recht voor om prijzen en beschikbaarheid op elk moment zonder opgave van reden aan te passen.

Neem contact op

189